Bel ons (078-2032777)

E-mail ons

 | 

Waardecreatie en Conversational Marketing

Waardecreatie en Conversational Marketing

27 mei 2022

Waardecreatie door Conversational marketing
Mensen hebben twee oren en één mond, daarom is het een logische gedachte dat we beter zijn in luisteren dan in praten. Maar tegenovergestelde blijkt waar te zijn, we praten voordat we luisteren.
In marketing campagnes is dat niet anders, we sturen aanbiedingen, verhalen, content. Zijn dat bewezen marketingmethoden die een gegarandeerd conversiepercentage opleveren, of zijn het oude ingesleten gebruiken? Eén ding is zeker: verandering zit eraan te komen.

Geplaatst door Cas  Rammeloo

Business & Account Development

Conversational marketing

Conversational marketing bestaat uit 3 begrippen die nauw met elkaar samenwerken: engagement, begrijpen en adviseren.

Engagement valt uiteen in 2 takken die leiden tot verbinding:

  • De ja-flow: laat de klant zoveel mogelijk ‘JA-antwoorden’ geven oftewel laagdrempelig meegaan in de flow zodat hij onbewust alle informatie tot zich neemt en de campagne mogelijk een hogere conversie behaald.
  • Ben betrokken bij de klant. Laat zien dat je dichtbij de klant staat. Neem waardevolle informatie tot je. Bijvoorbeeld: Stuur een klant waarvan je weet dat die al 4x op dezelfde dag op jouw website is geweest niet dezelfde algemene pop-up, maar eerder een persoonlijker bericht als: “Hé, ben je er weer? Leuk je weer te zien!”

Leer de klant te begrijpen. Ieder mens vindt het belangrijk dat er interesse in hem/haar getoond wordt. Het tonen van oprechte interesse en goed luisteren zijn twee manieren om aardig gevonden te worden. En is dat niet essentieel in marketing? Stel de klant de juiste vragen om te begrijpen wat zijn behoeften zijn en waarom ze dat zijn.
Die informatie is nodig om een gepersonaliseerd gericht advies te kunnen geven. Tegenwoordig verwachten consumenten een gepersonaliseerd aanbod. Geen algemeen bericht, maar juist een gepersonaliseerde e-mail, een behulpzame whitepaper of een 1-op-1 gesprek onder het genot van een kopje koffie.
Een natuurlijke verbinding alsof je een echt gesprek hebt met de klant waarin je luistert, begrijpt en reageert met een persoonlijk advies. Daarin ligt de essentie van conversational marketing. 

    Waardecreatie

    Waarde. Een veel gebruikt begrip in de marketing, maar wat is het precies? Er zijn meerdere definities voor te vinden. Waardecreatie ontstaat volgens Arjan Vernhout als een onderneming producten/diensten levert die tegemoet komen aan de behoeften van de klant en die dit doen op een wijze die in overeenstemming is met de preferenties van de klant. Uiteindelijk leidt dit tot factoren zoals winst of cashflow. Jan Jonker schrijft in zijn artikel “De definitie van waardecreatie” dat door de opkomst van maatschappelijk verantwoord ondernemen Profit niet meer de enige waarde is die de meeste bedrijven nastreven, maar zich daarnaast ook focussen op Planet en People. Een interessante stroming die aansluit bij de visie van de Betekeniseconomie; Hierin ontleend een onderneming zijn of haar bestaansrecht in eerste instantie niet aan winst, maar juist aan de positieve impact op ecologie.
    Vanuit mijn opleiding en ervaring definieer ik waarde creatie volgens imagineerings-begrippen, namelijk: Het tot op waardenniveau dermate goed kennen van de klant/doelgroep/stakeholders ten einde zijn verwachting/behoeften te kunnen overtreffen. Een simpelere uitleg is: wanneer iemand 100% van jou als onderneming verwacht en de onderneming is in staat 120% te leveren, dan is die extra +20% toegevoegde waarde. Op grotere schaal is het te vergelijken met synergie (1+1=3), bijvoorbeeld doordat een onderneming de 3 P’s (People, Planet, Profit) zo combineert dat er onverwachte toegevoegde waarde ontstaat. In mijn definitie is het tegemoetkomen van behoeften of het nastreven van andere bestaansrechtwaarden niet voldoende. Om volgens mijn definitie waarde te kunnen creëren moet je de betrokken stakeholders, hun belangen en waarden kennen.
    Één ding is duidelijk: ‘waardecreatie’ is een subjectief begrip. En dat is prima.

     

      Interesse?

      Stuur dan een bericht naar cas.rammeloo@mobilewater.nl of bel 078-2032777

      info@mobilewater.nl
      078-2032777

      Ceresstraat 13
      4811 CA Breda

      Ook zoveel te vertellen? 👋

      Spannende ontwikkelingen! Nieuwe ideeën? Waar ben jij de laatste tijd mee bezig geweest? Wij zijn heel benieuwd.

      Plan een meeting

      Stuur e-mail

      Chat met ons

      nl_NLNederlands